Παρακάτω θα βρείτε ένα φύλλο εργασίας με την ελληνική σημαία ! Πατήστε τον σύνδεσμο για ΕΚΤΥΠΩΣΗ
https://drive.google.com/file/d/1pUqu1q3x4ogPVmKRtuJsSZYthjBbaYlv/view?usp=sharing
Παρακάτω θα βρείτε ένα φύλλο εργασίας με την ελληνική σημαία ! Πατήστε τον σύνδεσμο για ΕΚΤΥΠΩΣΗ
https://drive.google.com/file/d/1pUqu1q3x4ogPVmKRtuJsSZYthjBbaYlv/view?usp=sharing
Παρακάτω θα βρείτε ένα ΕΙΚΟΝΟΛΕΞΟ -ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ βασισμένο στο ποίημα "Της Πατρίδας μου η Σημαία"
ΠΑΤΗΣΤΕ ΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΕΚΤΥΠΩΣΗ
https://drive.google.com/file/d/18daCML_NiOK3uyMW9yxddW8RLxI1GkG9/view?usp=sharing
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ :
(ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ
ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ)
Οι μεταβολές της σύγχρονης εποχής έχουν επηρέασει όχι μόνο τους ενήλικες
αλλά και τα παιδιά. Τα παιδιά της «Νέας Γενιάς» μεγαλώνουν και εκπαιδεύονται
από πολύ μικρή ηλικία σ’έναν κόσμο υπερτεχνολογίας. Πρώτα μαθαίνουν να αλλάζουν
τραγούδι στο διαδίκτυο και ύστερα να γυρίζουν σελίδες βιβλίων. Αυτό δεν είναι
απαραίτητα «κακό» και κατακριτέο , άρκει να υπάρχει μέτρο και σύνεση. Κάθε
δεξιότητα που αποκτά το παιδί προσχολικής ηλικίας είναι απαραίτητο και χρήσιμο.
Είναι, όμως, σημαντικό να μην
αφήσουμε να ξεθωριάσει η μαγεία,και όχι μόνο, που προσφέρουν τα βιβλία στον
κόσμο των παιδιών. Συμβάλλουν μεταξύ άλλων,στην ενεργοποιήση της φαντασίας
τους, στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης,της ενσυναίσθησης, των αξιών .
Εξελίσσουν τον γραπτό και προφορικό τους λόγο. Τα παιδιά μέσω των βιβλίων
ταξιδεύουν σε κόσμους φανταστικούς , μαγικούς ,ονειρεμένους! Ταυτίζονται με
τους ήρωες και αρχίζουν να ανακαλύπτουν τον εαυτό τους. Ας πάρουμε ως
παράδειγμα τη διαχείριση συναισθημάτων. Πόσο περίπλοκο μπορεί να φαίνεται σ’ένα
παιδί όταν προσπαθούμε να του εξηγήσουμε ότι είμαστε θυμωμένοι,απογοητευμένοι,
ή ότι αυτό που νιώθουν τα ίδια τα παιδιά είναι θυμός,λύπη, χαρά κ.λ.π. Η
αναγνώριση αυτών των συναισθημάτων δυσκολεύει τα παιδιά μικρής ηλικίας. Όταν
όμως ο ήρωας ενός παιδικού βιβλίου νιώθει αυτες τις μεταβολές συναισθημάτων και
επικαλύπτεται από μία δομημένη,ενδιαφέρουσα ιστορία,αμέσως τα παιδιά συνδέονται
και ταυτίζουν το βιωμά τους με του πρωταγωνιστή. Αυτή την ανακάλυψη μόνο ένα
βιβλίο μπορεί να την προσφέρει.
Κι αν νιώθετε ότι η απλή ανάγνωση
ενός παιδικού εικονογραφημένου βιβλίου είναι βαρετή και μονότονη,διαβάστε
παρακάτω μερικές προτάσεις αξιοποίησης.
Προτάσεις για την αξιοποίηση των παιδικών
βιβλίων μαζί με τα παιδιά.
1)Δείχνουμε το εξώφυλλο και το παιδί προσπαθεί να μαντέψει τι μπορεί να
λέει αυτό το βιβλίο.Ύστερα,διαβάζουμε τον τίτλο,το συγγραφέα,εικονογράφο και
τις εκδόσεις(εξηγούμε τι είναι το κάθε τι).
2) Αναδιήγηση
αγαπημένου βιβλίου για εξάσκηση προφορικού λόγου .( Αυτό μπορεί να γίνει και με εκτυπωμένες τις σελίδες του βιβλίου και να
παροτρύνουμε το παιδί να τις βάλει στη σωστή σειρά και να αναδιηγηθεί την
ιστορία)
3) Απόκρυψη τέλους.
Δεν διαβάζουμε το τέλος του βιβλίου και αφήνουμε τη φαντασία των παιδιών να
πλάσει το δικό της τέλος.
4) Αφού διαβάσουμε το
βιβλίο, κάνουμε ανοιχτές ερωτήσεις στα παιδιά
Π.χ. "Τι θα έκανες αν ήσουν ο ήρωας
του βιβλίου;" ,"Τι θα άλλαζες από την ιστορία;" "Έλα να
σκεφτούμε μαζί ένα διαφορετικό τέλος; " "Τι θα γινόταν αν... "
5)Δραματοποίηση. Αφού
διαβάσουμε το βιβλίο, ζωντανεύουμε το παραμύθι και γινόμαστε εμείς μαζί με τα
παιδιά οι ήρωες του βιβλίου Διαλέγουμε ρόλους, ντυνόμαστε ανάλογα, φτιάχνουμε
άμα θέλουμε και το κατάλληλο σκηνικό με ο, τι έχουμε στο σπίτι (η φαντασία
είναι το πιο απαραίτητο συστατικό) και η δράση ξεκίνα!!!
6) Γράφουμε διάφορους
γρίφους που αντιστοιχούν σε καθένα από τα βιβλία που έχουμε σπίτι,τους
διαβάζουμε στα παιδιά και προσπαθούμε να βρούμε σε ποιο βιβλίο μας αναφέρονται
κάθε φορά. Εναλλακτικά, αν δεν επιθυμείτε να τους γράψετε, μπορείτε να τους
λέτε προφορικά, Πχ: "μέσα σ αυτό το βιβλίο υπάρχει ένα ζωάκι πολύ
πεινασμένο με πράσινο χρώμα, ποιο είναι;" (spoil alert:μια κάμπια πολύ
πεινασμένη του Eric Carle)
7) Ανταλλαγή ρόλων.
Αφήστε τα παιδιά να σας διαβάσουν όπως μπορούν και όπως θέλουν το αγαπημένο
τους βιβλίο. Καθίστε αναπαυτικά και απολαύστε!!!
8)Τέλος μπορείτε να φτιάξετε το δικό σας βιβλίο , μπερδεύοντας τις ιστορίες διαφόρων
βιβλίων, ή αλλάζοντας την ιστορία ενός βιβλίου. Παροτρυνετε τα παιδιά να
ζωγραφίσουν κάθε σκηνή ξεχωριστά, γράψτε τα λόγια του βιβλίου (εάν θέλετε να
έχει),τον τίτλο ,το συγγραφέα (που είναι το όνομα του παιδιού) , βάλτε στη
σειρά τις ζωγραφιές ανοίξτε μια τρύπα στην άκρη των σελίδων και δέστε τες με
μια κορδέλα!
Καθίστε λοιπόν στην πιο όμορφη γωνιά του
σπιτιού, ή φτιάξτε τη δική σας γωνιά για την ανάγνωση παραμυθιών στο σπίτι και στην τάξη(πολλά άνετα μαξιλάρια, και ησυχία είναι η ιδανική επιλογή) και αφεθειτε κι
εσείς μαζί με τα παιδιά στον φανταστικό κόσμο των παιδικών βιβλίων!!
Καλές αναγνώσεις !
"ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΑΠΟ ΧΑΡΤΙ"
Μια προσπάθεια εικονογράφησης της ηχοϊστορίας "Συναυλία από χαρτί"
Παρούση, Α. (2000). Ήταν ένα μικρό χαρτάκι. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Τσαφταρίδης, Ν. (2004). Τραγούδια από την παράσταση «Ηταν ένα μικρό χαρτάκι». Μουσική και παιδαγωγικές προτάσεις. Αθήνα: Νήσος.
Η ηχοϊστορία βασίζεται στο βιβλίο της Α. Παρούση, το οποίο γράφτηκε για να βοηθήσει τα παιδιά νηπιακής ηλικίας στη διδασκαλία σύνθετων λέξεων. Η λογική που το διέπει αφορά την κατανόηση της σύνθεσης, της κατάτμησης και της χρήσης των υποκοριστικών. Το παιχνίδι με τον λόγο διατρέχει το βιβλίο της Α. Παρούση και τους στίχους της Μ. Κουλεντιανού με σκοπό τα παιδιά να κατανοήσουν τη δομή του. Τα 1 7 τραγούδια του Ν. Τσαφταρίδη που περιλαμβάνονται στο CD αποτελούν μια ενότητα από διαφορετικά μουσικά ιδιώματα, τα οποία σκοπό έχουν να υπογραμμίσουν τον διαφορετικό χαρακτήρα κάθε ήρωα, αλλά και να φέρουν τα παιδιά σε επαφή με ακούσματα σύγχρονα ή και παλαιότερα.
ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΉρθε αυτή η εποχή , όπου όλα αλλάζουν..Το Καλοκαίρι διαδέχεται το Φθινόπωρο για να μπορέσει σιγά σιγά να υποδεχτεί τον Χειμώνα ! Αυτή η διαδοχή γίνεται για να προσαρμοστεί όλη η φύση όσα πιο ομαλά γίνεται σε αυτήν την αλλαγή. Και ας το παραδεχτούμε , είναι η πιο όμορφη αλλαγή του χρόνου και συνάμα η πιο δύσκολη. Όπως επηρεαζόμαστε όλοι ,έτσι επηρεάζονται και τα παιδιά Προσχολικής Ηλικίας , που καλούνται να προσαρμοστούν (ξανά ,εάν έχουν ξαναπάει σχολείο), σε μία σχολική ρουτίνα. Πρέπει να γνωριστούν μεταξύ τους,να οικειοποιηθούν το χώρο της τάξης και να αναπτύξουν δεσμούς φιλίας και εμπιστοσύνης. Οι μήνες του Φθινοπώρου κυλούν αργά και ανοδικά σταθερά μέσα στην τάξη. Τα παιδιά αλλάζουν με γοργούς ρυθμούς και εγκλιματίζονται στα πλαίσια της τάξης και της ρουτίνας της. Αναπόφευκτα,ταυτίζονται με τις αλλαγές της εποχής.Μαθαίνουν ότι το Φθινόπωρο , τα δέντρα ρίχνουν τα φύλλα τους για να γεννηθούν την Άνοιξη νέα φύλλα πιο γερά . Κι αυτή είναι μια διαδικασία εξέλιξης και ταυτόχρονα προσμονής.Είναι σημαντικό να αφήσουμε τα παιδιά να ανακαλύψουν την φύση και να μάθουν απ άυτήν.Να μαζέψουν φύλλα,κουκουνάρια,ξυλαράκια,καρπούς,τους λεγόμενους "θυσαυρούς του δάσους" που λέμε εμείς στην τάξη μας. Μπορούν να τους παρατηρήσουν,να τους επεξεργαστούν, να τους χρησιμοποιήσουν στις εργασίες τους για να δημιουργήσουν.Δημιουργίες ελεύθερης έκφρασης με χαρτοκοπτική , πινέλα , χρώματα αλλά και οργανωμένες από τη δασκάλα τους!Να ανακαλύψουν τα χρώματα ,τις μυρωδιές,την υφή της εποχής και να βγουν έξω στην αυλή μαζί με τα σκεύη τις κουζίνας για να φτιάξουν φθινοπωρινές σούπες από φύλλα και κουκουνάρια! Πόσο όμορφο το Φθινόπωρο , πόση συσσωρευμένη μαγεία !! Καλό και δημιουργικό Φθινόπωρο,με γέλια,παιχνίδι,εξερευνήσεις και λερωμένα αδιάβροχα!
Σκέψου έξω από το κουτί»
Έχουμε αναρωτηθεί ποτέ πόσο εύκολα αφήνουμε τον εαυτό μας να ξεφύγει από την ρουτίνα της καθημερινότητας και να κάνουμε κάτι που δεν θα περίμενε κανείς από εμάς. Να βγούμε έξω από τη «ζώνη ασφαλείας» μας και να σκεφτούμε έχοντας στο μυαλό μας την εξής ερώτηση : “Κι αν ήταν αλλιώς;” Πόσο διαφορετικά μπορεί να βλέπαμε την καθημερινότητα μας;
Διότι η καθημερινότητα είναι μία αλλά οι διαστάσεις και οι οπτικές της γωνίες είναι πολλές. Δεν αντιλαμβανόμαστε όλοι οι άνθρωποι τα ίδια πράγματα και γεγονότα με τον ίδιο τρόπο. Άρα δεν υπάρχει μία αλήθεια όπως αναφέρει ο Σωκράτης.
Σκεφτείτε ,λοιπόν, ότι τα παιδιά βλέπουν εντελώς διαφορετικά τον κόσμο σε σύγκριση μ’εμάς. Κι αυτό γιατί γίνεται;
Πρώτον, δεν έχουν τόσες εμπειρίες και βιώματα γι’αυτό όταν δεν κατανοούν κάτι απλά χρησιμοποιούν την φαντασία τους , για να το οικειοποιήσουν.
Δεύτερον,λόγω της μεγάλης αυτής φαντασίας που κυριεύει το μυαλό και την ψυχοσυνθεσή τους ,μπορούν να πλάθουν κόσμους μαγικούς πέρα της λογικής που έχουμε κατασκευάσει εμείς . Αυτή , λοιπόν η λογική που δεν υπάρχει αναπτυγμένη στα παιδιά έρχεται να κατατάξει την σκέψη των παιδιών «έξω από το κουτί» , έξω δηλαδή, από τα όρια και τα καθορισμένα κουτάκια που μας κάνουν να βλέπουμε τον κόσμο μονόπλευρα.
Στόχος της σύγχρονης παιδαγωγικής είναι να κρατήσει αλλά και να ενισχύσει ταυτόχρονα αυτή την φαντασία.
Παρατηρήστε τα παιδιά ,είτε είστε γονιός ,είτε είστε εκπαιδευτικός και θα δείτε ότι όταν τα παιδιά αφεθούν ελεύθερα να παίζουν χωρίς περιόρισμους ο γνώριμος ενήλικος κόσμος αλλάζει ,παίρνει άλλη μορφή. Μία χτένα γίνεται τηλέφωνο, μία κατσαρόλα γίνεται το κράνος ενός ιππότη, λίγο ρύζι γίνεται η βροχή και το χτύπημα με την πλαστική κουτάλα πάνω στο τηγάνι μια δυνατή βροντή.
Μακάρι ως ενήλικες να κρατούσαμε ακόμη αυτή τη διάσταση τις πραγματικότητας ,χωρίς να μπαίνουμε σε καλούπια .Ίσως αυτό μας κρατούσε μακριά από προκαταλήψεις και στερεότυπα,μακριά από το ρατσισμό και το φόβο για το άγνωστο και το διαφορετικό. Ίσως χρειάζεται να αφουγκραζόμαστε τα μαθήματα που μας δίνουν τα παιδιά και οι μαθητές μας και όχι μόνο τα μαθήματα που δίνουμε εμείς σε αυτά.
Στη συνέχεια μιλήσαμε για το σχήμα του κύκλου και προσπαθήσμαε να σειροθετήσαμε τους κύκλους της εικόνας,από τον μεγαλύτερο στον μικρότερο και αντίστροφα! |
΄Ύστερα ψάξαμε και φέραμε στα τραπεζάκια μας αντικείμενα της τάξης που έχουν το σχήμα του κύκλου !!! Είδαμε ότι υπάρχουν περισσότερα απ'όσα νομίζαμε! |
Εννοείται πως φτιάξαμε τα δικά μας δεντράκια , εμπνευσμένοι από την Karla! |
Μια ακόμη κατασκευή έγινε σε μικρές ομάδες ! Φτιάξαμε δέντρα από χαρτόνι,τα βάψαμε και κόψαμε/ζωγραφίσαμε κύκλους και τους κολλήσαμε στα δεντράκια μας!! |
Φθινοπωρινό παιχνίδι |